عایق صوتی خودرویی که مانع تصادف و مرگ راننده شد

در هنگام خرید خودرو، مصرف کنندگان نه تنها به قدرت و صرفه جویی در خودرو، بلکه به راحتی سواری آن نیز توجه می کنند. به عنوان یک شاخص مهم از راحتی سواری، سر و صدای خودرو بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

به منظور دستیابی به هدف کاهش نویز، محققان و مهندسان کارهای تحقیقاتی زیادی در زمینه کنترل نویز خودرو انجام داده اند و توانستند  عایق صوتی خودرو مناسب با نیاز راننده را فراهم کنند.

بر اساس روش اجزای محدود، مدل داخلی مواد آکوستیک به سیستم کوپلینگ متشکل از مدل بدنه خودرو و مدل کابین برای مطالعه اثر کاهش نویز مواد آکوستیک اعمال می‌شود.

عمل نشان می دهد که استفاده از مواد صوتی در کاهش نویز خودرو نه تنها از اهمیت نظری برخوردار است، بلکه یکی از اقدامات مهم برای حل موثر نویز خودرو است.

عایق

«آلودگی صوتی» نتیجه تخریب و توسعه جامعه و اقتصاد بشری است.  به آن “سه آلودگی جهان” با “آلودگی آب” و “آلودگی هوا” می گویند.

با پیشرفت تکنولوژی و جامعه، “آلودگی صوتی” به مشکلی تبدیل شده است که کل جامعه باید با آن روبرو شود و آن را حل کند. خودرو به عنوان یکی از اختراعات مهم مدرن، باعث ارتقای سفر مردم و توسعه حمل و نقل شده و به یکی از رایج ترین وسایل حمل و نقل تبدیل شده است. رشد فروش خودرو این روزها باعث شده است که مالکیت خودرو به سرعت افزایش یابد.

در حین رانندگی خودرو، سر و صدای داخل خودرو به عنوان یکی از معیارهای تاثیرگذار بر آسایش بیشتر افراد را مورد توجه قرار داده است. ساختار خودرو محکوم به وجود انواع منابع ارتعاشی است و این منابع ارتعاشی برای مدت طولانی ارتعاش می‌کنند و سر و صدا می‌آورند.

سر و صدا نه تنها ثبات ساختار خودرو را از بین می برد، بلکه بر عملکرد عادی ابزارهای خودرو نیز تأثیر می گذارد. علاوه بر این، چنین سر و صدایی اثرات مضری برای مسافران خودرو و سلامت راننده و غیره خواهد داشت.