صنایع دستی به عنوان میراث فرهنگی

صنایع دستی با توجه به شرایط محیطی حاکم از زمان های اولیه بشر وجود داشته است اولین مصادیق ضروریاتی مانند حفاظ یا پوشش بود صنایع دستی بعدها با توجه به شرایط محیطی بهبود یافت و در نهایت به «سنتی» تبدیل شد و به عنوان هنری پذیرفته شد که حس هنری، احساسات و ویژگی های فرهنگی یک جامعه را منعکس می کند.

صنایع دستی چوبی سنتی سنتی ترکیه با گرد هم آوردن ارزش های اصیل با میراث فرهنگی تمدن های مختلف که در طول هزاران سال از آناتولی عبور کرده اند، موزاییکی غنی را تشکیل می دهند.

صنایع دستی سنتی ترکیه شامل؛ قالی سازی، قالیچه سازی، سماق، پارچه بافی، تحریر، کاشی سازی، سرامیک و سفال، گلدوزی، چرم سازی، سازهای موسیقی، سنگ تراشی، مس کاری، سبد سازی، زین سازی، نمد سازی ، بافندگی، نجاری، گاری سازی و غیره

مواد بافندگی در صنایع دستی سنتی ترکیه از پشم، موهر، پنبه، پرز و ابریشم تشکیل شده است، بافندگی را می توان با انواع پارچه انجام داد و بافت، فرش، قالیچه و نمد به دست می آید که از نخ ریسی، اتصال الیاف به یکدیگر یا روش های دیگر به دست می آید.

بافندگی از صنایع دستی است که از سالیان دور در آناتولی رواج داشته و وسیله ای برای امرار معاش محسوب می شود.

گلدوزی، نمونه ای منحصر به فرد از صنایع دستی شمال، نه تنها برای تزئین، بلکه به عنوان وسیله ای برای ارتباط با نمادگرایی در طرح های آن استفاده می شود.

امروزه گلدوزی با وسایلی مانند سوزن قلاب بافی، سوزن، شاتل و سنجاق سر یا به صورت حاشیه یا نقش مایه طراحی می‌شود و با توجه به ابزار مورد استفاده و تکنیک به نام‌های مختلفی می‌رود.

این شامل؛ سوزن، سوزن قلاب بافی، شاتل، سنجاق سر، پیله ابریشم، پشم، چوب شمع، مهره و پارچه باقی مانده گلدوزی معمولاً در استان‌های کاستمونو، قونیه، الازیق، بورسا، بیتلیس، غازیان‌تپ، ازمیر، آنکارا، بولو، قهرمان‌ماراش، آیدین، ایچل، توکات و کوتاهیا دیده می‌شود، اگرچه به تدریج اهمیت خود را از دست می‌دهد و به صندوق‌های شلواری محدود می‌شود.

در کنار گلدوزی های مورد استفاده در لباس های سنتی، صنایع دستی طلاکوب نیز معمولاً به عنوان اکسسوری استفاده می شود.

تمام تمدن هایی که در آناتولی وجود داشته اند، آثار هنری ساخته شده از سنگ های قیمتی یا نیمه قیمتی و فلز ساخته اند جواهرات ترکمن نمونه ای عالی از روش های اصیل است که توسط سلجوقیان به آناتولی آورده شد در دوره عثمانی، جواهرات به موازات توسعه امپراتوری اهمیت پیدا کرد.

در عصر برنز در آناتولی، برنزی که از اختلاط قلع با مس به دست می‌آمد، و موادی مانند مس، طلا و نقره نیز ساخته و ریخته می‌شد بیشترین ماده مورد استفاده مس است.

از تکنیک های مختلفی مانند ریخته گری، سوهان کشی، ساواکلاما، کوفتگانی، آژیر کسیمه و کازیما استفاده می شد همچنین تکنیک های مختلفی برای کار با مواد دیگر مانند برنج، طلا، نقره وجود دارد و امروزه این صنایع دستی چوبی با استفاده از کیفیت کار بالا و طرح های متنوع سعی در زنده نگه داشتن آن ها دارد مس، رایج ترین فلزی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، هنوز برای ظروف آشپزخانه با آبکاری آن با قلع استفاده می شود.

  • منابع:
    1. Traditional Arts and Crafts
  • تبلیغات: 
    1. کدام نوع از عرقیات گیاهی برای بهبود و عملکرد قلب خوب است؟
    2. کیف مهمترین وسایل امروزی
    3. فواید بادام چیست
    4. با صرفه جویی کردن تبدیل به فردی ثروتمند شوید